Sunday, June 28, 2009

Doa apabila menghadapi STRESS


Thanks Darus syifa untuk doa yang besh ini ... di saat2 dalam stress ini ... geram,kecewa,sedih dan macam2 lagi ... dok2 surf.. seperti biasa site Darussyifa x pernah mengecewakan ... website yang memberikan penawar.. Alhamdulillah ... aku manusia biasa je .. aku pun sedang mencari diri ...memperbaiki diri ... mencari kesembuhan walaupun baru2 ini ada perasaan penat dalam diri aku ... mungkin dugaan yang aku perolehi baru2 ini ... buat aku jadi lemah semangat ... ermmm aku suka memendam perasaan ..tapi bila aku outspoken ... aku seolah2 kelihatan amat buruk perangai agaknya ... itu yang membuat aku untuk jadi seorang yang suka simpan ...simpan sampai gunung berapi pinatubo nak meletup ...wakakaka ... :-D

Geram,kecewa dan sedih aku sampai ada satu tahap aku mcm nak sepak terajang je orang tuh ... tapi alangkah baiknya hati aku ini ... aku dok diam ...sabarkan hati ini .... aku buat2 x nampak ... aku pejamkan mata .. tapi ada ketikanya ... telinga ni .. tak leh nak tutup ... maka muncul la doa2 ye... sori laa.. aku bukan wali qutub ... yang sangat2 baik dalam dunia ini .... aku manusia biasa je ... makbul atau tidak doa ku itu .. itu urusan Allah .... tapi ia memang lahir dari hati aku ... aku penat sgt2 ... aku cuba bersabar ... ingat pesan adik angkat ku Zul .. "Kak,sabar tu takde tahapnya ... sabar adalah sabar " ... ermmm tapi bagi aku la kan..untuk orang yang agak suka jugak mendoakan yang buruk2 pada orang yang dia rasa mengancam dia .. tuh kira ok apa ..ahaksss...

Mungkin ..ingatan Zul ...sabar tu takde tahapnya .. aku x dapat nak implementkan sekarang ... sebabnya aku ada habit yang amat buruk ... aku seorang yang lemah lembut,suka menolong orang ..agak lurus bendul dan selalu dimain2 kan orang ... aku akan bagi 3 kali je peluang pada orang yang suka pijak2 aku ni ... sekali ...ok fine ... dua kali ... emmm bg peluang ... kali ketiga .. amik ko .... mmg buruk perangai aku ni ... tapi aku serah pada Allah ... bagi orang yang agak penyabar mcm aku ... kalau dah sampai tahap bagi 3 kali peluang .. agak baik laa bg org yang takde ilmu agama berkitab2 ... ingat dalam kuliah UIK .. kita boleh zalim pada orang yang menzalimi kita ... tapi aku rasa mungkin kena dibuat dengan berhikmah ... takde le sampai bunuh membunuh2 dok..mungkin untuk mengajar orang itu ... kalau memulaukan orang itu sebagai satu langkah untuk mengajar ... bagi aku itu tidak salah ... memulau dalam kata .. ko buat hal ko..aku buat hal aku ...

Ya Allah .. aku hambaMu yang lemah ini ... berikan aku panduan dan tunjuk ajar dalam menghadapi kehidupan ini ... banyak manusia yang aku temui telah mengambil kesempatan atas kebaikan ku ....membodoh2kan aku ... sementara aku ada kesabaran .. aku bersabar ... aku tiada ilmu agama yang sempurna seperti orang lain .. tapi yang aku tahu .. hanya Engkau Ya Allah segalanya pada ku .... aku menyerahkan segalanya padaMu ...

No comments:

Post a Comment