Monday, March 15, 2010

GST Talk...huhu sakit pala gue..

Salam Semua ...

Hari ni aku attend GST Talk ... ermm okeh le ...not bad ... aku faham la kirenye..hikhik ingatkan dah lama x g Tax Talk ni gue jadi sangap ..hikhik Alhamdulillah otak masih jalan yerr ... hahaha awal giles aku mai tadik .. 8.15 dah terpacak depan hotel ... lepak2 kat lobi dulu walhal registration booth dah mula pun...ahahaha ... after register..layan kopi dan kueh2 dulu sambil tunggu bos kecik gua .. mamat ni ..lambat tul nak sampai ... then duk lepak2 sambil di sapa dengan senyuman manis oleh seorang PTD Officer ...wakakaka ..ok2 ..control iman zai ..wakakaka :-D its just a little boy ...wakaka boy yer..leh buat anak orang mengandung yer ...haha so gua pun senyum2 manja ...ahakss ...

Masuk dalam dewan alone ... yg syoknye gua duduk meja paling hadapan ...waakaka sangap2 aku ni...hehe first session with MOF , one of tax panel review members ... laaa mamat PTD tu ada kat belakang ...jadi tukang tuko2 slide ...hahaha ...aku pun mula buat2 muka fokus yer... istigfar2 ..jangan mengatal ye...wakakaka :-D

About GST ... sabtu lalu gomen hold review on GST Bill kat parlimen ... maybe nak bagi masa kat rakyat Malaysia ni faham betul2 ..apa tu GST? there is pro n cons with GST .. tapi demi nak memastikan income utk negara dapat dikutip dengan lebih effisien nyer...hehe so GST must be applicable ..x dpt le nak mengelat2 yer... nak hiding2 ke ...wakaka all documentation must be in a good order .. so kerja pun makin laaaaa banyak ye Zailina ... ermm not all consumer goods exemption from GST ... water n electricity is being charge after certain amount countable..let say after penggunaan air 20 botol air ke ...wakakak ada ke 20 botol air ...hahaha melampau betul aku ... lupa arr .. malas nak bukak notes ...hikhik

Komen aku pasal GST ?? ermm agak membebankan ... all documentation must be in order ... all payment for import of company goods need to be analyze and calculative when implemanting GST ... yelaa nak refund back input tax .... perghh ... agak mencabar ...tapi nak buat mcm mana ... its a price to be in this line ... cukai2 ni mmg selalu berubah2 ikut peredaran masa ... kat Southeast asia ni ... hanya Malaysia, Myanmar n Brunei je yg x impliment lg ... Brunei tu negara kaya lagi pemurah .. ok ar kan ... ni standard sama ngan Myanmar ...hikhik tapi bagi aku la kan ... walaupun ada goods value untuk rakyat ..cuma takut ada yang akan menangguk di air yang keruh aje ...ermmm membebel2 je kan...gue nak request g Talk ngan Custom lak ...hehe mcm mana cara nak submit form n claim refund...hehe hopefully bos bagi...hehe

Kepala aku sakit tadik ... yelaa ..walaupun duduk sit depan sekali ...gua rabun menengok slide itu .. makanya pakai le spek mata yer... kepala pun sakit r ... x biasa pakai nak pakai..padanla muka aku ...hikhik ....tadi kan..tadi kan ...gua lunch ngan dak PTD tu...wakakaka dia satu meja ngan gua ...hahaha adeh ..isyhh serius ke mamat ni nak duduk ngan aku ...hahaha .. bos comel masa tu ngah kumpul lauk ...wakakaka ...so mula2 seme makan jek..then aku borak2 ngan bos aku ... bila bos kecik g cari makanan lagi .. aku pun mula la keluarkan soalan ...serius r .. sgt2 ramah n educated ... hehe best borak2 ngan dia cuma itu la ek ...hehe kenal2 kat situ je .. malu nak lebih2 ...hahaha ... mcm adik2 je ...wakaka ..adoi ... mula merepek2 meraban ye aku ni .... ok la mau titon ar ... arghhhhhhhh esok kena kerja laaaa......(luahan hati tertekan ..waakakaka) tata

No comments:

Post a Comment