Thursday, February 12, 2009

Khusyuk Dalam Solat


Sesungguhnya ibadah solat itu adalah suatu urusan yang besar di sisi Allah S.W.T., terlalu banyak halangan untuk mencapai maksud solat yang sebenar seperti yang dikehendaki syariat. Memenuhi segala tuntutan syarat-syaratnya dan menepati segala perbuatan dan pengucapan sebagai suatu ibadah khusus yang menggambarkan percakapan atau dialog antara hamba dan Khaliq.Sesungguhnya amat sukar untuk memberikan tumpuan sepenuhnya di dalam solat, ada kalanya tumpuan dan ingatan sesorang itu kepada Allah S.W.T. di dalam solat hanya sedikit saja.

Selebihnya hanyalah ucapan-ucapan yang terlompat dari lidah tanpa kawalan hati dan kesedaran fikiran.

"Saya mendapat banyak faedah dari buku ini..ia mengajak kita menilai kembali pencapaian mutu solat kita." - Dr. Kamaruzaman Yusof, Pensyarah UKM

"Bahasa yang mudah, perumpamaan yang tak terfikir di minda." - Ahmad Lutfi Othman, Ketua Pengarang Harakah"

Apabila hati lalai, ia akan menjadi hijab yang menghalang untuk hampir kepada Allah S.W.T."

Harga = RM13.00 (Sem) RM15.00 (Sab/Swk)
Mukasurat = 118
Siri Tazkirah Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat
Penerbit = Nufair Street Sdn Bhd

Saya quote ulasan diatas dari sebuah blog yg menjadi link saya.. i love book sooo much... suka sgt2..cuma kebertasan waktu senggang shj utk membaca..,lately saya tdo keliling saya adalah buku2 saya.. hehehe... tgh bujang2 ni boleh la buat keje mcm ni...hahaha Alhamdulillah,sbbkan buku ni saya jumpa satu laman blog yg best sgt.. kalau x beli buku pun atleast dpt tahu latest book kan...

Lately ni,saya suka baca buku ttg solat dan dgr ceramah ttg solat ..selalunye ceramah dr UIK,maybe nak cuba2 dgr dr ustaz2 yg lain pulak.... saya cuba utk perbaiki diri dari hari ke sehari..buku ini mmg menyentuh hati saya...semua makan dalam laaa...its from heart... nak khusyuk pun dtg dr hati kan..so dlm buku ni touch mcm mana nak hadirkan hati dalam solat.Banyak gak dugaan since nak mujahadah ni.. time2 sujud dpt mcm2 ilham laa.. ada benda hitam terloncat2 laa...eeee geram betul haku,nanti ko..wakaka..kan dah x khusyuk tu..ingat pesan nabi je mata jgn meliar2 masa solat...So,nak hadirkan hati dalam solat..ermm bukan mudah sbnarnye..insya Allah,Allah tahu apa dlm hati kecil hamba2Nya..

Ya Allah,dengan keberkatan Rahmat yang engkau turunkan buat Tuan Guru Nik Aziz,Limpahilah aku barang sedikit Rahmat seperti yang Engkau berikan buat dirinya..Aminnn

No comments:

Post a Comment