Saturday, May 23, 2009

Thanks Ustaz Hasrizal ...

Pengalaman selama 2 bulan ini dalam hidupku amat mencabar ....kehadiranku ditempat kerja yang baru membawa bermacam2 pengalaman dalam hidupku .... dugaan yang datang agak bertimpa2 dan benar mencabar diriku ... mencabar kesabaran ku ... iltizam ku untuk termasuk dalam golongan yang sikit itu makin mendugaku ... benar,ia tidak mudah ... sekarang,aku berazam utk sabar dan bertenang walau dalam situasi mana pun ...samada bahagia atau sedih ... semasa membaca tulisan Ustaz Hasrizal tentang kesukaran yang dia hadapi semasa biasiswanya di gantung..benar2 menginsafkan aku ...hanya dengan mencari Allah ... hati ini akan tenang...

Pengalaman selama 2 bulan ini benar2 menginsafkan aku tentang hakikat keimanan dan pejuangan dalam diri melawan musuh2 Allah ... 2 bulan ini benar2 memberikan tentangan dalam diri ini ... aku sakit kembali ... Alhamdulillah, aku berusaha keras melawan ..walaupun kadangkala aku mengeluh kesakitan dan penat ... tiap kali aku lemah,aku sedih dan mengeluh ... aku berdoa dan mohon pada Allah ... berikan pertolongan pada aku .... andai aku yang dipilihNya untuk membantu ... permudahkan la jalan untukku ... ada kalanya aku diuji ... cepat2 aku berdoa dlm hati .. Ya Allah,bantu la aku ... aku lemah,aku mohon kekuatan dariMu .... :-(

Kali ini, aku benar2 diuji ... bertemu dgn benda2 pelik,bertemu dgn manusia yang memandang pelik semasa aku berjalan dengan kawanku ... nyaris2 mengalami kemalangan semasa pergi merawat ... mengawal kawanku semasa dia almost nak merasuk ... mengalami kejadian pelik2 semasa mengambil air kolah ... ermm banyak yang aku alami .. tapi mmg diriku ... hanya akan bercerita mana yang perlu ... agak2 jiwa ni x tahan sgt atau aku rasa perlu shj aku akan bercerita ...pengalaman pengsan dan kejadian di masjid benar2 menginsafkan aku .... aku masih mencari2 surah yang dibacakan imam semasa solat maghrib pada hariku pengsan ...

Bertemu dengan orang2 yang lagi teruk diduga Allah..benar2 menginsafkan aku ... cerita Ustaz Hasrizal benar2 membuka mataku ... adakalanya sesuatu yang normal apabila kita tersungkur pabila diuji ... itu sudah pasti kerana kita adalah hamba Allah yang lemah dan tidak sempurna ... tapi bukan bermakna tersungkurnya itu selamanya ... kita perlu bangkit dan memohon pertolongan dari Allah dari dalam jiwa .... itulah pegangan hidupku selama ini ... tiap kali aku tersungkur .... aku bangkit dan berusaha lagi ... untuk mengejar bayang2 hitam itu tidak mungkin untuk aku ..... kebahgiaan dan kesedihan itu ditangan kita..pandai2 la kita memilihnya ...

Kesedihan berada dalam diriku pada hari ini ... tapi ku gagahkan jua untuk tersenyum ... kalau ikutkan perangai lamaku ... aku akan lari dari masalah atau aku akan lari dari tempat yang buat aku sedih ... ermm ntah laa... aku akan cuba kuatkan smgat aku setiap hari ... jadi lagi baik hari demi hari ....

No comments:

Post a Comment