Saturday, September 19, 2009

Berkasih sayang cara Rasulullah S.A.W.


Salam Lebaran buat semua pengunjung blog ini, sahabat2 ku ,perawat2ku and geng sesakit gue ... hehehe :-) kemeriahan hari raya tahun ini bagiku banyak meninggalkan kesan dalam hidupku ... berselang seli kan air mata kegembiraan dan kesedihan ... satu pengajaran yg terbaik aku dapat pelajari ... berkasih sayang la sesama manusia ... sesama keluarga.. sesama rakan2 dan semua makhluk Allah di muka bumi ini ... banyak pengajaran yg aku dapat perolehi semasa sessi berbuka puasa bersama geng2 opis di hari akhir Ramadhan ... mostly luahan perasaan sbnarnye .... kdg2 pengajaran tentang kehidupan ni kita bkn perolehi dr pengalaman sendiri tapi juga dr pengalaman org lain ....

Berkasih sayanglah cara Rasulullah SAW ... menyayangi semua orang disekeliling baginda ... tidak mengira bangsa.. kecik tua ... sahabat malah musuh ... alangkah indahnye akhlak dan budi pekerti Rasulullah... ambil kesempatan Syawal ini utk memaafkan .. nikmatnya Insya Allah akan kita dapat ... ermmm aku cuba membuka diri ... meyucikan hati yg berbuku dengan kemarahan dan dendam kisah lama ... ku lemparkan jauh2 ... demi kesejahteraan keluarga ... aku tundukkan hati ini utk mengekalkan rasa hormat kepada orang tua ... demi mak, ku leburkan kemarahanku .... byk pengajaran aku perolehi di Ramadhan ini ....

Di awal Ramadhan, aku pelik dgn diriku ... aku memarahi rakan seopis ku atas sikap x bertanggungjawab dia yg membebankan byk pihak ... tapi rakan2 yg lain kata ... marah ke mcm tu? aku kepelikkan .... "Akak marah la dik "... "xde sikit marah pun kak" ... ermmm masalahnye aku merasakan kemarahanku ditahap yg agak hebat laa.. peliknyerr..kata hatiku ...

Di pertengahan Ramadhan, aku cuba bertenang semasa dimarahi semasa panggilan pertama.. then aku call utk kali yg ke-2 ... manager kat showroom yg aku handle dah buat satu kepantangan aku ... hehe x leh nak bgtau... gue mmg pantang orang kurang ajar dgn gue bile gue dah sgt cukup2 mak bapak gue ajar gue ... wakakaka :-D .. (ayat mengarut dah keluo..hehe) ... selepas di smash ... aku meletakkan ganggang ... ermm nak kata marah sgt... x pulak ... nak kata sedih sgt .. x pulak ... tapi aku menangis setelah diperlakukan begitu ... air mata aku mengalir ... isyhhh kenapa ni ... aku tenang tapi aku menangis .... adakah disebabkan aku menahan kemarahanku ... air mata ku keluar ... Ya Allah... apa kah tanda ini.. aku benar2 x mengerti ....

Di pagi Syawal.. kejadian seperti itu berulang lagi .... pada mulanya, aku nak leave it everything.. campak kat lombong... tapi kejadian sehari sblom syawal benar2 menguji diriku .... aku nak marah balik n mcm nak meletup ... tapi pelik ... aku menangis tersedu2 ... mcm tiada kata2 yg dpt aku ucapkan ... aku menangis sewaktu memohon keampunan dan mencium atok .... air mata aku x berenti mengalir walaupun dihadapan org yg aku benci ... aku tetap nak cium tgn dan minta maaf even di perlakukan dlm gaya yg sgt kurang ajar ... takpe laa... aku anak buah dia .. walau mcm mana pun kena menunduk dan hormat ... hidup ni bulat mcm roda kata mak ... sabar banyak .... serah pada Allah .... mak oh mak ... sedih aku mak diperlakukan sedemikian ... tiap kali aku sedih sbb mak .... aku akan mendoakan yg baik2 utk mak ...

Benar sabar itu ada rahmatNya ... Alhamdulillah, opis mate yg aku marahi ... sudah byk berubah dan mendgr nasihatku ... aku pun x tahu mcm mana dia boleh nak ikut cakap aku .... sampaikan aku hanya berdiri je tgk dia arah2 sorang adik kat opis aku buatkan keje die .... dia igt aku marah dia ... hehe gua main saiko ke? idok le jgk ... aku byk diam je bile dia buat perangai .. agak2 x tahan aku zikir dlm hati byk2 ... cuma x tiup2 lagi je ... hehe Alhamdulillah, hari terakhirku di opis sblom raya ... manager showroom yg aku jaga, call ... "Zai marah akak ke?" ... ermm bile lak aku tengking2 makcik ni ... "Ermm x de la.. kenapa kak? " .... "Akak nak mtk maaf kalau buat zai terasa ke apa ek" ... "Ye laa.." malas aku nak cakap panjang2 ngan dia tu ...

Aku percaya .. kasih sayang dapat melawan segalanya ... mcm kalau dlm novel tu... demi cinta lawan ngan naga, naga boleh kalah laa... hehe mungkin berkat aku berazam utk tenang dan punya senyuman semanis tn.aji baba .... hehehe .... bukan ke satu kemenangan bagi umat Islam ... bile tiba waktu gembira,sedih,sukar dan mcm2 situasi .... mereka masih boleh tersenyum dan bertenang ... ermmm alangkah indahnya andai aku dpt bertemu Rasulullah ... pasti Rasulullah sentiasa dalam keadaan tersenyum dan tenang.... mungkin satu kuncinya untuk tenang adalah berlapang dada dan memaafkan ...

So, dengan sepenuh hati ini.. aku mengambil kesempatan ini untuk memohon ampun dan maaf andai aku ada terkasar bahasa dan menyakitkan hati kalian semua ... special for Ustaz Wan Asrul ... :-) adik, sorry 4 everything k ... akak ni kdg2 terlebih jiwa dik ... hahaha hatiku selembut agar2 .... cakap pulak main lepas je kdg2 .... for Gjan... akak maafkan segala salah silap ko pada akak .. akak tahu banyak tu ...berbuku2 salahnyee ... wakakaka :-p (ampeh je kata Gjan ... hahaha jgn mare ar) .... for my love ... i'm waiting for u ... wakakaka mamposss.... tergolek2 aku gelak kat sini (sori2... sengal skit ..) ... utk nama yg gue x sebut tuh... maaf ek...sbb ngan dua org ni.. aku selalu kecik2 ati.. gaduh2 ... so nak mtk maaf tu kena special skit ek ... Epi2 Raya seme ek .....

1 comment:

  1. Create entry on a day before Raya ... but sbb bz n aku sakit pada malam tu ... idea stuck tetiba je .. so aku continue n publish today ... 23rd Sept @ 4th Syawal .. :-)

    ReplyDelete