Monday, September 28, 2009

Iklan petronas yang mak paling suka ....




"Achik,cari la iklan lembu petronas tuh.. mak nak tgk laa..." adik bongsu ku berkata2 yerr..hehe sesambil2 tgk tv sambil beron9 tgh ari tadi ... browse you tube .. jumpa la iklan kesukaan mak.. download dulu ar .. baru beh nak tgk ... tagline di penghujung iklan tadi .. "Sesungguhnya syurga di bawah telapak kaki ibu" ... kisah janda beranak 7 kesemuanya lelaki ... membantu ibunya membuat persiapan hari raya ... ermm redha Allah terletak pada redha kedua ibu bapa kan ...

Sadis benornye bile bukak kisah2 keluarga ni .... aku pun bukan la anak yang baik sangat ... biasa2 je .. kadang2 degil jugak dalam diam ... tapi masa aku sakit dulu ... lain degil aku ni ... kdg2 sedih bila ingat balik keadaan aku masa tu ... kenapala aku ni degil sgt ... mudah2an hatiku makin lembut dan Allah pelihara akhlakku .. aku pun dah xmo nak pikio hal keluarga yg sedih2 .. mak kata bykkan sabar ... doa banyak2 .. "Ok mak.. ina baca hizib ek" .. hehe doa yg baik2 laa... hehe..esok dah nak mula keje.. nak fokus siapkan keje sbb kalau Allah izinkan nak jumpa UIK ... seminggu ni eden raso mcm tu.. Allah gerakkan hati ni utk jumpa ni...

Alhamdulillah sekarang ni ... makin sembuh ... makin solehah orgnye.. ahakss .. sile muntah di toilet umah masing2 ek ... wakaka .... gatal kat kepala masa solat dah berkurangan ... sampai ari ni xde dah ... x tahu la esok lusa ... sakit kaki pun dah x de ... pankreas pun dah x sakit cuma kalau asyik ulang2 dgr ruqyah ada jugak rasa denyutnye ... cuma al-pelik nye ... aku cepat nak hangin ngan seseorang .... wakakaka ... dua tiga ari aku renung2 ... aku kaji diri aku balik.. apa masalah dalaman aku ni ... ermm so selepas isyak n mengaji malam tadi ... tetiba je rasa panas je kat dada selepas dpt sms dr orang tuh... isyhh apa hal aku ni ... semacam je bengangnya.. takde masalah dah kot... dah selalu gaduh tapi kenapa kali ni geram semacam je ni .. so baca al-fatehah byk2 utk diri sdri n mohon dijauhkan sifat2 mazmumah dlm diri ...

Jeng..Jeng... hehe ...pesal keras semacam kat tekak n makin aku baca rasa mcm nak tercekik ... tak leh jadi ni ... maka aku mula laa mengelor tekakku dan membaca ayat kelor yg dipelajari di UM yee... ada sorang ustaz muda lagi ensem ajor aku masa tu .. wakakaka (mampos kena luku kepala aku ni.. hehe) ... x tahu menatang keras tu toncet atau syaitan yg berada dlm diriku .. ewahh ayat x hinggat.. hehehe :-p... huhuhu sila jgn tanya siapa ustaz muda lagi ensem itu ye... hehe terkedu gak gua ada orang suruh gua mtk UIK nikahkan gua ngan ustaz ni.. gile apa .. mau aku dicop meroyan masa tuh... wakakaka....

So, azam aku selepas membaca buku Rahmat disebalik Dugaan ialah utk sentiasa bertenang dan gembira walau dalam keadaan yg sedih ... petua awet muda jugakkan... hehe ... best la buku ni ... mmg positif sgt tau.. pastu mcm rasa Allah sayang je kat aku masa tu... kalau sebelum baca habis.. aku ingat rasa mcm banyak sgt dosa pada Allah n sampaikan aku felt down je kan.. so sesambil dok melayan mak n makcik2 , aku habiskan baca buku ni ... tak tahu keajaiban yg mcm mana .. aku rasa mcm Allah sayang pada aku ... tapi air mata meleleh sudah pasti ye .. wakakaka .. iye laa pembacaan menusuk ke jiwa kan.. hahaha lagi satu.. selepas kejadian seme ini berlaku dalam hidup aku .. baru aku sedar skrg ni hikmah ibadah2 sunat ... tanda kasih kita kepada Allah.. kalau before ni buat ... rasa mcm buat je ... tetiba je aku ada rasa mcm ni ... aku ni x la rajin mana buat ibadah sunat ni ... agaknya ini dikatakan keajaiban disebalik dugaan kan... itu pun kalau kita jujur dan telus utk menilai diri ... Kalau Allah sayang kita.. nanti Allah akan bersama kita selalu kan...

Sooooo..enjoy this clip k... perhargaan untuk Arwah Yasmin Ahmad ... mudah2an ruhnya ditempatkan dikalangan org2 yg beriman ... hasil tangannya banyak menginsafkan kita tentang kasih sayang sesama manusia ... lebih2 lagi kasih sayang antara anak dan ibu bapa ... Al-Fatehah utk arwah ...




No comments:

Post a Comment