Sunday, September 13, 2009

Kerisauan Rasulullah ...


Antara Solat Terawih secara berjemaah dan Solat Isyak berjemaah .... aku dah lupa blog mana yg aku baca.. kalau ingat, boleh la aku paste akan hadis yg aku baca .... kalau salah ... sila tego aku ek kawan2 sbb aku ni jahil dlm agama ni.. tapi nak kongsi sesuatu dr pembacaan aku ..

Benar apa yg di gambarkan dalam gambar di atas .... dalam satu solat terawih... Rasulullah S.A.W. telah memandang ke belakang melihat jemaahnya ... kerisauan Rasulullah berkenaan solat terawih akan menjadi seperti solat fardhu .. maksudnye kepentingan solat fardhu secara berjemaah di pandang biasa2 shj oleh umat Islam berbanding mereka berlumba2 utk mengerjakan solat terawih secara berjemaah .... masjid2 kebiasaannya kosong shj tiada jemaah ... hanya beberapa saf kelihatan ... sgt menyedihkan ...

Bagi aku yang jahil agama ni ... mana yg penting.. yang Allah perintah utk di utamakan ... perlu di utamakan ... ermmm nak komen lebih2 pun... aku ni pun biasa2 je ... tapi just nak kongsi dengan kawan2 dr pembacaan aku ... pemahaman gue yg cetek ni .... kalau salah tego2 tau ... seronok dpt ilmu baru ni ... ok la nak g Shah Alam ni ... g paso Ramadhan .. tata

2 comments:

  1. betul la tu..yang wajib di dulukan..pastu di tampal dengan yang sunat..kot mana tahu yang wajib tu ada bocor2.

    tapi apa pon ikut kemampuan..jgn cepat jatuhkan hukum pada orang lain udah le.

    ReplyDelete
  2. Masing2 ada pandangan dan kemampuan yg berbeza ... masa Rasulullah risau tu, Rasulullah mcm dah tahu je ek ... bagi zai, solat terawih kat masjid2 dah jadi mcm satu trend plak pada ari ni ...

    Tepuk dada, tanya iman (tiru ayat ustaz kimi..hehe)

    ReplyDelete