Wednesday, December 16, 2009

Kuliah Maghrib Imam Ayat Batal Sihir..hehehe :-)

Alhamdulillah..dapat gak aku join Kuliah Maghrib ari ni .. yang syoknye Imam peberet aku bertugas ari ini ...yeahhhh rindu la kat ustaz...lama x jadi mak'mum ustaz ...kenapa aku panggil ustaz ni Imam Ayat Batal Sihir? hehehe :-D sobabnyerr... ustaz ni le pak imam yg mula2 sekali baca ayat batal sihir dalam solat ... lepas tu jangkit kat dua tiga pak imam yg lain ...

Bukan nak kata apa...semua kuasa Allah kan ..ketentuan dariNya... bacaan dalam solat ustaz ni mmg banyak memberikan kesan kepada aku ... langkah kaki dalam masjid je pun.. aku mula rasa x sedap badan.. ehehe bukan aku tapi toncet.. hehe :-p

Boleh tahan ensem la ustaz ni.. putih2 orgnye ..Istigfar..istigfar ...hikhik g masjid niat nak solat jemaah aje ok .. hahaha ni nak bercerita je mcm mana aku leh tgk muka pak imam ni ... selepas aku pengsan dalam masjid ... aku teringin sgt..berkobar2 le semangat nak mintak Imam Ayat Batal Sihir ni buatkan air tawar utk aku ... apelagi .. habis je solat maghrib.. masa kuliah nak bermula ...dengan muka pucat dan dalam keadaan lemah ... aku usha pak imam ni .. aku selak je kain penghadang .. apa aku kire ...wakakaka gile tul aku masa tu.. alamak,mata gue rabun lak tetiba (toncet takut le tu)... amik glasses .. aku pakai .. sekali terperanjat comel aku .. wakakaka :-D pak imam ayat batal sihir tercengang tgk aku ... wakakaka sori ustaz ensem .. haha

Kuliah Mahrib ari ini besh ... cerita pasal Imam Nawawi.Imam Nawawi atau nama sebenarnya Muhyiddin Abu Zakaria Yahya bin Syirfu al Nawawi, lahir di Nawa, sebuah wilayah di Damsyik, Syam (Syria) pada bulan Muharam 631 Hijrah.Imam Nawawi terkenal dengan zuhudnya ... mementingkan soal halal haram ... menegakkan Amal Makruf Nahi Mungkar .... sebab tu la, Imam Nawawi mempunyai daya ingatan yg kuat ...sgt berhati2 akan perkara2 syubahah ...makan pun sekali sehari tak macam Gjan ... wakakaka :-p abeh kena smash lepas ni.. hahaha sori adik,gegurau aje k ...

Tapikan the best part ar .. apa tau ...kisah yang pelik lagi menakjubkan tentang Imam Nawawi ... semasa umurnya 7 thn... pada malam 27 Ramadhan ... Imam Nawawi tersedar dari tidurnya di tgh2 malam .. kelihatan cahaya terang benderang dalam biliknya pada masa itu .. MasyaAllah .. umur 7 thn dah nampak Lailatul Qadar .. aku nampak gelap je ..sbb masa tertutup masa tu .. hehe mmg ampeh gue ni ... satu lagi kisah ,Imam Nawawi sejak dari kecil memang sangat cintakan Al-Quran .. hari2 dipenuhkan dengan membaca Al-Quran .. dikisahkan... pada suatu malam semasa Imam Nawawi hendak menyalakan pelita di rumahnya .. telah keluar cahaya dari jari2 nya .. Ya Allah ... bestnya ... tanda2 nur tu .. kalau dapat bagi kat toncet besh tu .. kan toncet kan ... hahaha mula la merepek2 aku ni ... :-p

Rasa kagum dan insaf mendengar kisah seorang Ulamak seperti Imam Nawawi ... seronok sgt aku tadi..tapi tak boleh nak menunggu lama sbb mak bising balik umah lambat sgt ... hehe anak dara kan ... ermm dua tiga hari ni .. aku selalu memikirkan pasal seorang imam di Masjid Jamek yang aku jumpa dulu .. yang menyambut dan berdiri di pintu pagar semasa aku balik ... itulah kali pertama dan terakhir aku berjumpa dengannya ... ingat pesan dia "selalu2 laa solat kat sini ye" .. selepas je selesai solat maghrib ..dia di depan pintu pagar dengan jubah hijau dan serban puteh ... aku ada rasa sesuatu yang pelik ... perasaan aku tak sedap dua tiga ari ni .. aku rasakan ... dia bukan manusia ...jeng jeng jeng ... hehehe :-) wallahualam ...

Walau siapa pun dia ... syukur sgt2 sebab dia ada semasa aku sesat di Masjid Jamek .. sebenarnye keadaan aku pada masa itu aku rasa kusut sangat ... kepala aku berpinar2 tapi bukan pening... banyak kali aku bertanya tapi aku tak jumpa tpt wudhu muslimah ... walau siapa pun dia .. Alhamdulillah .. Allah bantu aku ... :-( Alhamdulillah ... doa aku bersahaja di dalam masjid pun.. Allah makbulkan .. sementara menunggu maghrib ...sambil2 duk menyandar di tiang dan mata dok melilau tgk masjid .. hatiku berkata .. Ya Allah, kalau dapat keje area dekat2 masjid ni kan best kan ... Alhamdulillah, Allah perkenan ... opis baru ku dekat ngan Masjid Jamek .. Allah Maha Besar .. Allah Maha Mengetahui .. Alhamdulillah .. mudah2an kehidupanku makin bertambah baik pada thn2 yang mendatang ...Amin ..Amin Ya Allah .. :-(

No comments:

Post a Comment