Saturday, October 24, 2009

MyJodoh...hehe

Dalam hidup kita akan mempunyai fasa2 tertentu ...sekejap kat atas ...sekejap kat bawah.. kali ini aku nak bercerita tentang fasa kehidupanku berkenaan jodoh even x tutup lagi sebabnya segalanya adalah ketentuan dari Allah..bagaimana penghujungnya hanya Allah yang Maha Mengetahui ... kire cerita pengalaman aku yg lepas2 je ni ... utk my next future ... aku pun x tahu ... Rezeki,Jodoh dan Maut tu Allah dah tetapkan ... begini jalannya...takdirnya...sebagai hambaNya ... kita kena redha dan bersyukur .. teringat akan kuliah yg ku dengar di Masjid UM .... pak imam tu kata .. rezeki telah ditentukan oleh Allah, org ni kaya .. gini bahagian dia ... hidup dia mcm mana ... org ni miskin.. gini bahagian dia ... hidup dia begini ... org kaya,dia tak boleh memandang rendah pada org miskin sebab dalam hartanya ada bahagian org yg miskin dan kekayaan dia tu hak Allah ... org yg miskin pulak jgn keluh kesah dengan kesusahannya..sebab bile dia redha... banyak yg baik2 dan pahala akan datang pada dia .... MORAL OF THE STORY ... redha atas ketentuan dari Allah, insyaAllah yg baik2 akan datang.. berlapang dada sentiasa ... be a good MUKMIN ... [^_^] .. MUKMIN ok bkn MUSLIM ajer... hehehe

As anak yg baik.. kisah cintaku hanya bermula semasa aku Degree .. that y result degree aku ampeh sebab mak x bg cinto masa blaja .. so i became not a good daughter during that period laa... hehehe ... its starting from kisah cinta x jadiku bersama seorang student al-azhar merangkap senior adik angkatku ... orang spore dan x habis2 thn satu disana even dan 3 thn dok study .. cinta kami x jadi sebab baru nak mula je ada yg menyebok2 nak ngurat aku..wakakaka :-D maka mamat tu agak terencat la pertumbuhan cintanya... wakaka adeh.. tak de figthing spirit betul ... mcm mana nak jadi pelindung gua ni.. hehe sekarang ni dia dah kawen, ada anak satu dan menjadi seorang perawat Islam ..hehe byk ilmu gak yg dia turunkan kat aku masa die mula2 nak ngurat aku dulu ... hehe

So my first love dengan seorang ustaz... jarak umur kami 11 thn ... aku masa tu 21 ... disebabkan umo yg agak tua utk dia tu.. maka dia x beragak2 nak ajak aku kawen ... dia kena kick off dr kje sbb masa tu sape je yg ada berbau PAS .. akan kena kick ... dengan xde keje , dia nak meminang aku n suruh aku berenti blaja ... semuanya rushing that time .. aku mmg dlm keadaan tertekan ... so aku decide ..study 1st demi family .. even dia x jadi nak anto rombongan meminang aku... officialy aku tolak lamaran dia .. sodih?? yup ... tapi aku dpt satu mimpi yg bagi aku semangat nak teruskan hidup ... amalan ku seharian sebelum tdo adalah membaca yasin dan solat hajat .. agaknya petunjuk dr Allah.. aku bermimpi gambaran seorang lelaki memakai kot biru dan mukanya blur bercahaya ... then tetiba aku tersedar jam menunjukkan pukul 3 pagi ... 'Dia'lah pemberi semangatku dalam menempuh kehidupanku sampai la ke hari ini ...

Then, tanpaku sedar.. aku ada Secret Admirer .. nak kata aku suke dia .. ntahlah.. agaknya kot maybe sebab wajah dia yg sweet n suke tersenyum ... aku panggil dia abang RM .. jiran sebelah rumah sewaktu study .. selepas dia meninggal dunia baru la aku tahu dia mencari aku ... rupa2 nya dia x jadi nak ngurat sebab ingat aku dah bertunang ... dia suke mendengar aku mengaji tiap2 malam .. ye laa... tajweed ntah pepe ntah ... skrg ni pun mcm semput2 je aku membaca.. bila nak g mengaji ni Zai ... eeeee geram betul aku dengan diri aku ni ... hehehe lontaran perasaan ... hihi ..

Selepas tu ... aku berkenalan dengan senior adik angkat ku lagi..hehe mamat tu tatau hubungan kitaorg ... lepasan Syariah di Jordan, bekerja dengan pakciknya di port..menguruskan keluo masuk barang dari timur tengah ... lama kami bercinto ... almost 2 yrs dan ada bau2 nak berkawen ... setiap pagi pukul 5 dia akan kejutkan aku seblum dia ke masjid untuk menjadi imam ... tdo pun awal semcam je .. segala pergerakan ku di pantau ... sampai makan minum tdo sekali laa... sanggup dr Johor turun Melaka sebab aku nak makan KFC ... huhuhu korang leh bayangkan la ye kasih sayang dia yerrr .. setiap habis kelas call .. report must be on time ... keluo malam n with lelaki x boleh ... banyak term n conditions to be apply la yerr... huhuhu .. atlast ... putus sebab dia tuduh aku mcm2 ... aku pun jadi gunung berapi .. habiss... gua ni kan jenis, kalau gua x buat salah.. gua obbey jek ... sekali tuduh2 gua tanpa usul periksa ... amik ko ... segalanya aku tuko dr no fon, umah sewa n mcm2 lagi ... last sekali dia dpt no fon aku .. dia bgtahu lg 6 bln nak kawen ... n bgtahu br je tunang ... ermm dia menangis2 n cerita dia mencari aku merata2 tapi x jumpa ... gua jenis sayu sedih la jugak ..lama gak la nak recover ... dia nak balik pada aku.. aku pun nak sebenarnye .. ermm tapi aku rasa ... biarla dia dengan tunang dia, jodoh aku dan dia tamat sejak aku breakoff dgn dia ... so seperti biasa .. cik zai yg x kuat tapi pretend kuat akan cakap ... TIADA CINTA DLM HATIKU UNTUK MU ...wakaka ermm aku pegang pada jgn gembira atas air mata insan lain ... tunang dia lagi berhak pada dia ... tunang dia dah lama suka pada dia dan tunang dia tahu mcm mana dia gila mencari aku dahulu ... perempuan yg sebaik begini ... lebih berhak dari aku ... walaupun punca perhubungan kami putus disebabkan dia yg buat tuduhan membuta tuli .. well sgt cemburu n pengongkong ... bukan jodoh aku kot sebab lebih suke seorang suami yg sederhana mcm aku jugak ... hehehe

So... aku punya pandangan pada ustaz2 ni bertuko ... alaaa x kawen ngan ustaz pun ok apa ... sama je diaorg ni ... iye2 .. ayat mengutuk2 ...hehe kutuk yer.. Allah dengar tu.. amik ko balasannya .. huhuhu ... kawan dengan mcm2 org ... yg ni suh kenal .. aku kenal ... suh jumpa .. aku jumpa ... ermm mcm2 jenis yg dtg ... agaknye sbb suke baca yasin ..mohon pada Allah... dilindungi sentiasa dr benda bukan2 dr mana2 lelaki yg aku kenal .. banyak pertolongan dan petunjuk2 yg aku dapat ... adakah aku perlu bersyukur ditemukan dengan lelaki2 yg suka amik kesempatan atas perempuan, yang ada niat x baik ... aku rasa aku perlu mengucapkan syukur pada Allah sebab diberikan aku peluang dan ruang ..dan mengajar aku erti hidup ... setiap kali aku sedih aku akan memujuk diri ... sabar zai,Allah nak beri yg lg baik tu.. kita nangis seminggu je tau ... :-) .... tiap kali aku sedih..gambaran mimpiku seorang lelaki tu yg berikan aku semangat ... kat mana awak? doakan saya baik2 ye ... huhu atas setiap amalanku ...atas setiap doa ..aku sentiasa percaya .. Allah sentiasa ada untuk aku ... dari kecil aku terbiasa berbicara dengan Allah ... kerana aku pasti ... jika itu yg aku pohon selalu .. pasti dia akan mengurniakan yg terbaik utkku ... sob sob sob (tgh sedih skrg ni..part2 psl hubungan jiwa dengan Allah ni mmg sedih) ..

Benar kah Allah memakbulkan permintaanku untuk melihat jodohku? Benarkah ada amalan utk melihat jodoh? segalanya adalah pasti bagi Allah ... tiada sesuatu yg mustahil bagiNya ... Dia berjaya membuatku tersungkur dlm solat taubat yg paling sedih dalam sejarah hidupku ... menunjukkan kasih sayangNya padaku dan menunjukkan kekuasaanNya pada aku .. aku benar2 sedih dan malu ... benar Ya Allah... AKU HANYA BERSERAH PADA MU ...

"Kira tiada cinta insani untukku..Cukuplah cinta Allah penyuluh hidupku..Moga kelak akan ada CINTA untukku daripada insan yang mencintai ALLAH sebagaimana cintaku padaNya.."

Ketika Cinta Bertasbih

Bertuturlah cinta
Mengucap satu nama
Seindah goresan sabdamu dalam kitabku
Cinta yang bertasbih
Mengutus Hati ini
Kusandarkan hidup dan matiku padamu

Bisikkan doaku
Dalam butiran tasbih
Kupanjatkan pintaku padamu Maha Cinta
Sudah di ubun-ubun cinta mengusik resah
Tak bisa kupaksa walau hatiku menjerit

Ketika Cinta bertasbih Nadiku berdenyut merdu
Kembang kempis dadaku merangkai butir cinta
Garis tangan tergambar tak bisa aku menentang
Sujud sukur padamu atas segala cinta

P/S: Mypeberet song..hehe ^_^

No comments:

Post a Comment